TPMS däcksensorer & ventiler

Med Autel MX 2in1 sensor så ersätter ni 99% av alla tpms sensorer på marknaden. Ingen anledningen längre att köpa OEM sensor. MX-sensorn ersätter och har samma kvalitet som OEM däcksensorer och har mycket lång livslängd. Autels däcksensorer programmeras enkelt med Autel eller Otofix programmeringsverktyg. Se våra verktyg för TPMS-progmrammering ›

Sensorer & ventiler för säker TMPS med bluetooth

Vi har även Tesla TPMS däcksensor med bluetooth, ingen omlärning behövs. Bara att montera och köra.

Läs mer Läs mindre
Filtrera på:
Visar 1-15 av 15 artiklar

Vad är en TPMS-sensor och vad gör den?

En TPMS-sensor (däcktrycksövervakningssystem) är en trycksensor som sitter inuti däcket och mäter däcktrycket. Sensorn skickar sedan denna information till en mottagare i bilen, som visar däcktrycket på instrumentbrädan samt varnar för om lågt däcktryck skulle uppstå.

TPMS har två viktiga huvudfunktioner:

  • Den varnar dig om däcktrycket är för lågt eller minskar under tid.
  • Ge dig information om däcktrycket vilket hjälper dig hålla däcktrycket på rätt nivå för att undvika onödigt däckslitage och bränsleförbrukning.

 

Olika typer av TPMS system

Det finns i huvudsak två olika typer av TPMS-system:

  • Direkta TPMS. Med hjälp av däcksensorer som sitter inuti ventilen och mäter däcktrycket direkt. De skickar sedan det exakta trycket till bilens TPMS system.

  • Indirekt TPMS: Bilen använder de ordinarie ABS-sensorer och mäter hjulets rotationshastighet. Genom att analysera rotationshastigheten mellan hjulen kan systemet beräkna hjulets omkrets och på så vis också upptäcka en punktering eller lågt däcktryck. Indirekt TPMS-system är billigare än direkta sensorer, men är inte är exakt och kan heller inte upptäcka en punktering vare sig fort eller utläsa faktiskt däcktryck. Det kan dröja flera kilometers körning innan systemet reagerar.


Flera fördelar med att använda TPMS-sensorer

Att använda TPMS är en värdefull investering för många. Genom att använda våra TPMS-sensorer kan du dra nytta av flertalet värdefulla fördelar.

  • Du får en förbättrad säkerhet och prestanda i din bilkörning då TPMS-systemet varnar dig om däcktrycket är för lågt.
  • Du kan upptäcka en pys-punktering tidigt och slippa bli stående på olämplig plats.
  • Du kan få en förminskad bränsleförbrukning om du kör med däck som har rätt tryck.
  • Du kan få en ökad livslängd på dina däck.
  • Mindre slitage på komponenter i bilen. När man kör med felaktigt däcktryck kan det leda till ökat slitage på exempelvis fjädrar, stötdämpare och hjullager.


Välj rätt TPMS-ventil/sensor för just din bil

TPMS sensorer finns i två frekvensband, 315 och 433MHz. Vanligast i Europa är 433Mhz. Man kan även köpa förprogrammerade sensorer som har korrekt frekvensband och är redan förprogrammerade med ID-nummer för din bil. Men de nya sensorerna måste läras in mot bilen, s.k. TPMS relearn. Vissa bilar gör det automatiskt och andra måste läras in med ett TPMS verktyg. Detta måste upprepas varje år när du byter mellan sommar och vinterdäck.

Vår rekommendation är istället att köpa våra universal(tomma) TPMS sensorer och klona, dvs ge de nya sensorerna samma ID nummer som dina gamla. Då kommer inte bilen märka någon skillnad när du byter däck vid säsongbyte. En mycket smidig lösning för dig som bilägare.

Kloning kan vi hjälpa dig med om du uppger dina befintliga ID nummer eller så köper du ett TPMS verktyg och gör det själv.





Frågor och svar om TPMS sensorer/ventiler

Här hittar du vanligt förekommande frågor och svar som handlar om TPMS-sensorer & ventiler.

Kan man installera en TPMS-sensor själv?

Det går att installera en TPMS-sensor själv, om du har kunskap och verktyg för att montera däck på fälg samt är noga med att följa instruktionerna. Man bör även vara försiktig när man hanterar sensorerna och dra åt dessa med rätt moment. Det bästa är att låta en däckverkstad installera din TPMS-sensorer.

Du som är erfaren kan installera en TPMS-sensor i 5 steg:

  1. Programmera/klona dina sensorer så de får samma ID som befintliga hjul.
  2. Montera in sensorerna i de nya hjulen, tänk på rätt moment vid åtdragning.
  3. Dra åt muttern på sensorn med en momentnyckel.
  4. Montera däcket på fälgen igen. Fyll på luft.
  5. Kör en kortare sträcka så ”väcks” sensorerna och rapporterar däcktryck till bilen

Hur ofta ska man byta TPMS-sensor/ventiler?

De flesta TPMS-ventiler och sensorer har en batterilivslängd på cirka 5-7 år. Men det är en god idé att kontrollera dem regelbundet. Det kan göras med ett TPMS verktyg.

 

Behöver man kalibrera en TPMS däcksensor?

Man behöver ibland göra en reset/omlärning av TPMS-systemet efter att du har installerat nya TPMS-sensorer eller bytt däck. Omlärningen gör att systemet lär sig de nya sensorernas ID nummer.

Det finns två sätt att kalibrera/reset av TPMS-system:

  • Manuell kalibrering: Detta utförs oftast med hjälp av en knapp/meny på instrumentbrädan. Följ instruktionerna i bilens handbok för att kalibrera systemet manuellt. Det gäller indirekt TPMS system.

 

  • Automatisk kalibrering: Vissa bilar har ett automatiskt system för inlärning/kalibrering. Bilen kalibrerar systemet automatiskt när du kör en viss sträcka. En del bilar kräver att man gör omlärningen genom att koppla ett TPMS verktyg vid OBD uttaget i bilen.

Hur felsöker man problem med TPMS-sensorer?

Du behöver ett TPMS verktyg som kan läsa av sensorerna. Efter det kan du läsa av batteristyrka, ID nummer och temperatur. Behöver du byta ut en sensor som är trasig kan du enkelt kopiera ID nummer från den gamla till den nya sensorn.

 

Kan man köra bilen utan en fungerande TPMS-sensor?

Om TPMS-systemet inte fungerar, kan du fortfarande köra bilen. Men du kommer inte att få varningar om däcktrycket är för lågt eller för högt. Du bör kontrollera däcktrycket för säkerhetsskull.

Logga in