Batteritestare
Nu kan du enkelt och säkert testa fordonsbatterier och avslöja om de behöver bytas eller inte.
Att testa ett bilbatteri med en multimeter säger inte så mycket, batteriet kan ha ok spänning men vid last så beter det sig annorlunda.
Ett batteri åldras kemiskt och har begränsad livlängd, oftast syns detta inte på batteriets spänning. Belastar du batteriet så visar sig batteriets svagheter. Du får ett stort spänningsfall och batteriet klarar inte längre att leverera den stora ström som behövs för att starta motorn.
Med Ancel BST100 batteritestare testas batteriet under verklighetstrogen belastning för att avslöja eventuella brister. Du skriver in i mätinstrumentet vilket CCA (kallstartströmsvärde) batteriet skall ha samt vilken typ av batteri det är så som AGM, GEL eller syra. Denna information står på en etikett på batteriet.
Du får sedan svart på vitt om batteriet är i OK skick eller behöver bytas. Mycket användbart verktyg om du misstänker att bilens batteri är dåligt. Batteristestaren är även smidig att ha om du skall köpa/byta ett begagnat batteri eller vill veta vilka bilbatterier där hemma som är dåliga och som du lika gärna kan lämna in till återvinning.
Blysyra-batterier SLI , EFB och AGM-batterier, vad är skillnaden?
Blysyra-batterier SLI
Ett konventionellt startbatteri består av sex battericeller. En battericell, även kallad elektrodblock, består av en positiv och en negativ plattsats, vilket i sin tur består av ett flertal elektroder.
En positiv elektrod består av ett aktivt material av blydioxid och ett positivt galler av en blylegering. Gallerkonstruktionen ger elektroderna en stabil struktur samtidigt som det leder ström. Det aktiva materialet är nedsänkt i en elektrolyt bestående av syra och destillerat vatten.
Konventionella batterier som exempelvis blysyrabatterier är den vanligaste batteritypen på marknaden. Teknik kallas även SLI, vilket hänvisar till batteriets huvudsakliga funktioner: start, belysning och tändning (Starting, Lighting, Ignition). De passar fordon utan start-stopp-teknik som har ett begränsat antal elektriska förbrukare. Ett beprövat batteri men kanske inte helt anpassat till dagens mest krävande bilar.
EFB-batteriet
EFB-batteriet är en utvecklad, högpresterande version av det traditionella blybatteriet. Förkortningen EFB står för ”Enhanced Flooded Battery”. EFB-batterier har ett högre antal möjliga laddningscykler innan det blir dåligt och har bättre djupurladdningsprestanda jämfört med konventionella batterier.
EFB-batterier installeras ofta i fordon med enklare start-stopp-system. På grund av sin överlägsna prestanda håller EFB-batterier även i hög grad på att ersätta många konventionella blysyrabatterier. Denna typen av batteri börjar bli standard.
AGM-batterier – hög prestanda och kapacitet
AGM-batterier är flexibla, erbjuder hög prestanda och är designade för höga krav. Ett AGM-batteri är i princip uppbyggd på samma sätt som ett vätskefyllt batteri. Skillnaden är att elektrolytmaterialet inte längre flyter fritt, utan består av en fixerad glasfibermatta – därav namnet ”Absorbent Glass Mat”, en absorberande glasfibermatta. Den stora kontaktytan bidrar till uteffekten och gör även batteriet läcksäkert. AGM batteriet är inkapslat och drabbas inte av vätskeförlust, med andra ord behöver du aldrig fylla på det.
Även när det gäller batteriliv har AGM-batteriet ett betydande övertag gentemot enklare startbatterier. Ett AGM-batteri kan hantera nästan tre gånger så många laddningar som ett konventionellt startbatteri. En annan fördel är att AGM-batterier inte behöver placeras i en särskild position, då den inbundna elektrolyten i form av plattor (flat plate/spiral) gör att ingen vätska kan läcka ut. Även om batteriet fysiskt går sönder läcker inte vätskan ut.
AGM-batterier är perfekta för moderna fordon med start-stopp system och återladdande bromssystem, vanliga startbatterier klarar helt enkelt att hantera de höga energikraven hos dessa system. AGM-batterier passar även bra i bilar med hög energiförbrukning med många elektriska förbrukare.
Alla batterityperna går att testa med exempelvis Ancel BST100 batteritestare, från ca 100CCA till 2000CCA
Se alla våra batteritestare ›
Att testa ett bilbatteri med en multimeter säger inte så mycket, batteriet kan ha ok spänning men vid last så beter det sig annorlunda.
Ett batteri åldras kemiskt och har begränsad livlängd, oftast syns detta inte på batteriets spänning. Belastar du batteriet så visar sig batteriets svagheter. Du får ett stort spänningsfall och batteriet klarar inte längre att leverera den stora ström som behövs för att starta motorn.
Med Ancel BST100 batteritestare testas batteriet under verklighetstrogen belastning för att avslöja eventuella brister. Du skriver in i mätinstrumentet vilket CCA (kallstartströmsvärde) batteriet skall ha samt vilken typ av batteri det är så som AGM, GEL eller syra. Denna information står på en etikett på batteriet.
Du får sedan svart på vitt om batteriet är i OK skick eller behöver bytas. Mycket användbart verktyg om du misstänker att bilens batteri är dåligt. Batteristestaren är även smidig att ha om du skall köpa/byta ett begagnat batteri eller vill veta vilka bilbatterier där hemma som är dåliga och som du lika gärna kan lämna in till återvinning.
Blysyra-batterier SLI , EFB och AGM-batterier, vad är skillnaden?
Blysyra-batterier SLI
Ett konventionellt startbatteri består av sex battericeller. En battericell, även kallad elektrodblock, består av en positiv och en negativ plattsats, vilket i sin tur består av ett flertal elektroder.
En positiv elektrod består av ett aktivt material av blydioxid och ett positivt galler av en blylegering. Gallerkonstruktionen ger elektroderna en stabil struktur samtidigt som det leder ström. Det aktiva materialet är nedsänkt i en elektrolyt bestående av syra och destillerat vatten.
Konventionella batterier som exempelvis blysyrabatterier är den vanligaste batteritypen på marknaden. Teknik kallas även SLI, vilket hänvisar till batteriets huvudsakliga funktioner: start, belysning och tändning (Starting, Lighting, Ignition). De passar fordon utan start-stopp-teknik som har ett begränsat antal elektriska förbrukare. Ett beprövat batteri men kanske inte helt anpassat till dagens mest krävande bilar.
EFB-batteriet
EFB-batteriet är en utvecklad, högpresterande version av det traditionella blybatteriet. Förkortningen EFB står för ”Enhanced Flooded Battery”. EFB-batterier har ett högre antal möjliga laddningscykler innan det blir dåligt och har bättre djupurladdningsprestanda jämfört med konventionella batterier.
EFB-batterier installeras ofta i fordon med enklare start-stopp-system. På grund av sin överlägsna prestanda håller EFB-batterier även i hög grad på att ersätta många konventionella blysyrabatterier. Denna typen av batteri börjar bli standard.
AGM-batterier – hög prestanda och kapacitet
AGM-batterier är flexibla, erbjuder hög prestanda och är designade för höga krav. Ett AGM-batteri är i princip uppbyggd på samma sätt som ett vätskefyllt batteri. Skillnaden är att elektrolytmaterialet inte längre flyter fritt, utan består av en fixerad glasfibermatta – därav namnet ”Absorbent Glass Mat”, en absorberande glasfibermatta. Den stora kontaktytan bidrar till uteffekten och gör även batteriet läcksäkert. AGM batteriet är inkapslat och drabbas inte av vätskeförlust, med andra ord behöver du aldrig fylla på det.
Även när det gäller batteriliv har AGM-batteriet ett betydande övertag gentemot enklare startbatterier. Ett AGM-batteri kan hantera nästan tre gånger så många laddningar som ett konventionellt startbatteri. En annan fördel är att AGM-batterier inte behöver placeras i en särskild position, då den inbundna elektrolyten i form av plattor (flat plate/spiral) gör att ingen vätska kan läcka ut. Även om batteriet fysiskt går sönder läcker inte vätskan ut.
AGM-batterier är perfekta för moderna fordon med start-stopp system och återladdande bromssystem, vanliga startbatterier klarar helt enkelt att hantera de höga energikraven hos dessa system. AGM-batterier passar även bra i bilar med hög energiförbrukning med många elektriska förbrukare.
Alla batterityperna går att testa med exempelvis Ancel BST100 batteritestare, från ca 100CCA till 2000CCA
Se alla våra batteritestare ›
Kommentarer