Behöver du en felkodsläsare för din bil? Vi har många att välja på
Felkodsläsare, diagnosverktyg, kodläsare, kärt barn har många namn. Gemensamt är att det handlar om lätthanterliga OBD2-verktyg som ger dig en fullständig kontroll när du ska släcka motorlampan eller andra varningslampor på bilen. De enklare modellerna klarar endast att felsöka motorn, men även till mer avancerade som klarar att läsa och släcka felkoder för Airbag, ABS, automatlåda, dieselpartikelfilter med mera. Att släcka en motorlampa har aldrig varit enklare. I Autels sortiment finns även mycket avancerad utrustning som klarar att utföra dubbelriktade tester djupt ner i bilens diagnossystem. iCarsoft ger hemmaanvändare mest felkodsläsare för pengarna. Oavsett om du är privatperson eller en krävande verkstad så har vi produkterna för er.
Alla modellerAutelEucleiaFoxwellIcarsoftIcarsoft för flera bilmärkenobd2-läsare till AUDIobd2-läsare till BMWobd2-läsare till Saabobd2-läsare till Volvoobd2-läsare till VWOtofixTopdonVident
Vilken felkodsläsare skall man köpa? Läs våra svar nedan så blir du klokare.
Den bästa OBD2 felkodsläsaren för privatpersoner är iCarsoft CR MAX eller CR PRO+. Den erbjuder flest funktioner som släcka felkoder på Motor, ABS, Airbag, återställa service och hanterar bilar med elektrisk parkeringsbroms s.k. EPB. Du kan även regenerera dieselpartikelfiltret DPF med den felkodsläsaren.
Detta är den vanligaste frågan och svaret beror såklart på dina krav och önskemål. Men utan veta dina krav så skulle vi förmodligen rekommendera iCarsoft CR MAX eller CR Pro+. Autel felkodläsare är också populära speciellt storsäljaren Maxicheck MX808. Autel erbjuder överlag en av de bästa OBD2 felkodsläsarna för både proffs och bilverkstäder. Strax under Autel finner vi Topdon som på senare tid visat en oerhörd utveckling och kan komma att bli lika populär som Autel. Deras nya Phoenix Smart och Phoenix MAX är toppresterande diagnosverktyg.
VCDS är ett bra verktyg men fungerar enbart med VAG, för mycket lägre kostnad som VCDS så får du tillgång till i princip alla bilmärken i iCarsoft CR MAX.
Felkodsläsaren ansluts i bilens OBD2 uttag/kontakt och sitter oftast under ratten på vänster sida. OBD2 uttaget blev standard 2001 på bensinbilar och sitter max 1m från rattens centrum, inne i kupen. Ibland kan den sitta dold bakom en lucka.
OBD står för On Board Diagnostic och är en standard för anslutning till bilens diagnossystem. Ur detta diagnossystemet kan du utläsa felkoder ur felminnet och även läsa bilens dataparametrar och utföra tester. Enligt OBD2-standarden som gäller från 1996 i USA och 2001 Europa så skall anslutningen sitta max 3 fot, dvs 1m från rattens mitt.
Genom en felsökning av bilens felminne scannas bilen efter aktuella felkoder och berörda fordonskomponenter testas och ett resultat presenteras i form av en felrapport.
Vad är en felkodsläsare? Jo en felkodsläsare även kallat diagnostikverktyg tar fram felkoder ur bilens dator och presenterar vad som är fel eller krånglar i bilens system. Bilen sätter en felkod när något går fel exempelvis när motorn misständer. Då brukar man få felkoden P0300 cylinder misfire detected.
OBD II-porten eller OBD2 uttaget finns på alla amerikanska producerade bilar 1996 och 2001 på europeiska. Den sitter vanligtvis under instrumentbrädan, under ratten och kan ibland sitta under en lucka. Andra vanliga placeringar är mittkonsol eller handskfacket.
Vad är en felkodsläsare? Jo en felkodsläsare även kallat diagnostikverktyg tar fram felkoder ur bilens dator och presenterar vad som är fel eller krånglar i bilens system. Bilen sätter en felkod när något går fel exempelvis när motorn misständer. Då brukar man få felkoden P0300 cylinder misfire detected.
OBD står för On Board Diagnostic och är en standard för anslutning till bilens diagnossystem. Ur detta diagnossystemet kan du utläsa felkoder ur felminnet och även läsa bilens dataparametrar och utföra tester. Enligt OBD2-standarden som gäller från 1996 i USA och 2001 Europa så skall anslutningen sitta max 3 fot, dvs 1m från rattens mitt.
Om man med felsökning av bil menar avläsning av bilens felkoder så kostar det oftast mellan 500-1000kr.
Ja, åtminstone om du har en europeisk bil från 2001. På amerikanska bilar kom OBD2/OBDII kontakten 1996..
Felsökningen av en bil inled ofta med att man ansluter ett diagnosverktyg, sk. felkodsläsare till bilen och läser av eventuella felkoder. Ibland kan felet upptäckas direkt och i annat fall får man som mekaniker en uppfattning vad det är för fel och vart man skall börja leta.
Biltema erbjuder felkodsläsare i sitt sortiment men enligt våra tester så är den av grundläggande typ. Du behöver en märkesspecifik felkodsläsare som kommunicerar och hämtar biltillverkarens egna felkoder och inte bara generella P-koder som i fallet med Biltema.
Att lämna in bilen på felsökning kan kostar mycket pengar, ibland flera tusenlappar. Med rätt utrustning som en felkodsläsare så kan du själv läsa av varför varningslampan lyser. Många gånger är det enkla fel som en trasig tändspole eller luftmassemätare. Det byter du enkelt själv.
En avläsning av felkoder kan kosta 500-1000kr. Det finns alltså stora möjligheter att spara pengar på att köpa en felkodsläsare.
Bilprovningen underkänner alla bilar som har en bekräftad, aktiv felkod på Motorn, ABS eller Airbag. Felkoden måste göra så att bilens lampa på instrumentpanelen lyser. Denna lampa kallas också MIL, Mail-function Indicator Lamp. Gamla felkoder eller felkoder i andra system berörs inte av en besiktning.
När man ansluter en felkodsläsare ska bilens motor vara avstängd och nyckel stå i bilens tändningsläge. Sedan följer du felkodsläsaren instruktioner och ibland måste du ange motortyp, modell och liknande. Efter det scannas bilens felminne av och eventuella felkoder presenteras i klartext i displayen.
Ja med en felkodsläsare är det enkelt. Motorlampan kan lysa av många anledningar, allt från allvarligt oljetrycksfel eller enkelt åtgärdade fel som läckage i en vakuumslang eller dålig tändspole. Om bilens motorlampa blinkar är det ett tecken på allvarligt fel, stanna då bilen omedelbart och starta den inte förrän du vet vad som är fel. En gul motorlampa kan visas vid mindre allvarliga fel, då är det normalt ingen fara att fortsätta köra bilen.
För att ge dig som besökare en bra upplevelse på prylteknik.se använder vi cookies. Det handlar dels om helt nödvändiga cookies för webbsidans grundfunktionalitet, men även cookies för bättre prestanda, personalisering, funktionalitet med mera. Vi rekommenderar att du accepterar samtliga typer av cookies. Det är dock du som bestämmer och du kan själv välja att anpassa dina cookie-inställningar som du önskar. Mer information om de cookies vi använder hittar du här.
InställningarAcceptera
Anpassa inställningar
NödvändigaNödvändiga cookies lagrar inga uppgifter som kan kopplas till dig som person och de är inte möjliga att stänga av. De lagrar endast information om olika åtgärder du som besökare vidtar och används för webbsidans grundfunktionalitet. Om dessa cookies blockeras genom inställningar i webbläsaren kommer vissa delar av siten inte fungera som det är tänkt.
MarknadsföringMarknadsförings-cookies används i förlängningen för att visa annonser på andra webbsidor. Information som samlas in via dessa cookies skapar en intresseprofil som ligger till grund för relevant annonsering till just dig. Utan dessa cookies kommer reklam som visas när du besöker andra webbsidor inte vara personligt anpassad i samma utsträckning.
PrestandaPrestanda-cookies bidrar till att öka prestandan på webbsidan, exempelvis genom snabbare laddning. Godkänns inte dessa cookies kommer webbsidan inte ihåg ditt besök och det blir heller inte möjligt för oss att övervaka och optimera sidans prestanda. All information som genereras via dessa cookies är övergripande och anonymiserad.