Tips & Nyheter

ABS - vad är det och hur funkar det?

ABS - vad är det och hur funkar det?

ABS – Antilåsningssystem för bromsar

ABS är ett system som förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning. Systemet övervakar varje hjuls hastighet och ingriper om något hjul saktar ner snabbare än de andra – vilket kan tyda på att det håller på att låsa sig. Då minskas bromstrycket automatiskt för att förhindra blockering.

I nyare bilar har ABS utvecklats till mer avancerade system som Stabilitetskontroll eller antisladdsystem. Vid gaspådrag kan dessa system tillfälligt bromsa ett hjul som snurrar snabbare än de andra, för att behålla kontrollen. Under denna funktion lyser inte ABS-varningslampan eftersom styrenheten inte ser det som ett fel.


Typer av ABS-sensorer

ABS-sensorer delas in i två typer:

  • Passiva sensorer (analog)

  • Aktiva sensorer (digital)


ABS – Huvudkomponenter

  1. Hastighetssensorer vid hjulen

  2. Elektronisk styrenhet (ECU/ABS-styrenhet)

  3. Hydro-pneumatisk enhet (aktuator)

Varje hjul har en sensor och ett kugghjul. När hjulet snurrar skapas en växelströmssignal (AC) i sensorn. Signalen skickas till ABS-styrenheten, som beräknar hjulens hastighet.

Den hydro-pneumatiska enheten innehåller:

  • Ackumulator

  • Hydraulisk pump

  • Magnetventiler (inlopps- och utloppsventil per hjul)

När bromspedalen trycks ned i normal körning, påverkas inte ABS-systemet – bromstrycket följer direkt hur hårt du bromsar. Men vid risk för hjullåsning reglerar ECU ventilerna för att minska trycket i bromskretsen.

Systemet arbetar cykliskt, ca 5–10 gånger per sekund, tills hjulet återfår grepp. Trycket i bromskretsen justeras av ECU beroende på väglag, inte enbart på hur hårt du bromsar.

Fullt utrustade ABS-system har 4 sensorer och 4 ventilpar – ett per hjul – vilket möjliggör individuell kontroll.


Passiv sensor – Funktion

En passiv sensor är en magnet och spole som alstrar spänning när kuggar på en rotor (ABS-ring) passerar framför sensorn. Signalens frekvens ökar med hjulhastigheten.

Signalen påverkas av:

  • Magnetstyrkan

  • Antal lindningar i spolen

  • Kuggform

  • Avstånd mellan sensor och rotor

  • Hjulhastighet

Vid skador eller slitage på ABS-ringen blir signalen ojämn – detta syns tydligt med ett oscilloskop.


Aktiv sensor – Funktion

Aktiva (digitala) ABS-sensorer fungerar även vid mycket låg hastighet och kan dessutom avgöra rotationsriktning. De är ofta inbyggda i hjullagret, vilket gör dem svåra och dyra att byta.

De ger en digital fyrkantsvåg och fungerar med en magnetisk ring (växelvis nord/syd-polerad) och en inbyggd förstärkare. Signalen är stark även vid låg fart. De kräver strömförsörjning – ofta 5V eller 12V.

Aktiva sensorer har vanligtvis 3 ledningar:

  • Spänningsmatning (referensspänning)

  • Signalledning

  • Jord/skärm

Vissa aktiva sensorer använder radiovågor för att skicka data till ECU:n.


Hur vet man om sensorn är passiv eller aktiv?

Det syns inte direkt. Båda typerna kan ha två ledningar och sitta på samma plats. Felkoder avslöjar inte heller typen. Bäst är att mäta med multimeter:

  • Om du ser 5–12V på sensorns kontakt när tändningen är på = aktiv sensor.

  • Om det är 0V = passiv sensor.


Kontroll av passiv sensor

  1. Visuell kontroll av kablage och sensorn.

  2. Kontrollera luftgapet mellan sensor och kuggkrans.

  3. Mät resistansen mellan sensorns stift (ohmmeter).

    • Hög resistans = avbrott

    • 0 ohm = kortslutning

  4. Kontrollera signal med oscilloskop medan hjulet snurrar.

    • Normal signal: växlande positiv/negativ vågform.


Kontroll av aktiv sensor

  1. Visuell inspektion av ledningar.

  2. Med tändning på: kontrollera att sensorn får 5–12V.

  3. Snurra hjulet långsamt – mät förändringar i signalspänning.

    • Du ska se svängning mellan 0–1,65V.

  4. Oscilloskop visar digital fyrkantsvåg.


Felorsaker för ABS-sensorer

ABS-sensorer arbetar i en tuff miljö med:

  • Fukt, smuts, is, värme och vibrationer

  • Rörliga delar (upphängning, styrning) som påverkar kablaget

Detta kan leda till kabelbrott, förslitning eller fel i sensorn.

Kommentarer

Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Inga kommentarer
Logga in