
Fler fordonstilverkare använder nu låsta system
Modeller med Security Gateway (SGW) – Mercedes-Benz, Ford och Hyundai/Kia
Flera biltillverkare har på senare år infört diagnosskydd i form av så kallade Security Gateways (SGW). Syftet är att förhindra obehörig åtkomst till bilens elektroniska system och säkerställa att endast godkända verktyg och användare får göra förändringar i styrsystemen. Detta påverkar främst möjligheten att utföra kodningar, anpassningar, servicelampåterställningar och andra avancerade funktioner via OBD-porten. Här följer en sammanställning av bilmodeller från Mercedes-Benz, Ford och Hyundai/Kia som omfattas av detta skydd.
Mercedes-Benz – Skyddade system från 2021 och framåt
Mercedes-Benz började införa diagnosskydd på bred front från och med modellår 2021. Bilarna är utrustade med en gateway som kräver autentisering för att tillåta mer avancerade diagnosfunktioner än enbart felsökning och livedata. Följande modeller omfattas:
CLA (C118, C257)
AMG GT (C192)
C-Klass (W206)
E-Klass (W214)
S-Klass (W223)
SL (R232)
CLE (C236)
GLC (X254)
EQE (V294, V295)
EQS (V296, V297)
Detta skydd innebär att tillgång till avancerade diagnosfunktioner endast ges via auktoriserade verktyg, såsom Mercedes egna system XENTRY.
Ford – Diagnosskydd i samband med ADAS och nyare modeller
Ford har också implementerat diagnosskydd i flera av sina nyare modeller, särskilt de som är utrustade med avancerade förarstödssystem (ADAS). Ford tillämpar ett gateway-system som kräver godkänd inloggning för att kunna genomföra kodning, programmering och andra ändringar i systemet. Exempel på modeller där detta förekommer:F-150
Mustang (inkl. elmodellen Mach-E)
Police Interceptor
I dessa modeller blockeras aktiva funktioner om man inte använder Ford-godkända verktyg med rätt åtkomstnivå.
Hyundai & Kia – Omfattande införande från ca 2018 och framåt
Hyundai Motor Group, med varumärkena Hyundai, Kia och Genesis, har sedan omkring 2018 börjat införa SGW-system i sina fordon. Dessa gateways begränsar åtkomsten till funktioner som serviceåterställning, DPF-regenerering, justering av parkeringsbromsar samt nyckelprogrammering. Gateway-skyddet har införts gradvis i flera modeller enligt nedan.Kia
Carnival
Ceed
Cerato / Forte
EV6
K5, K8, K900
Mohave
Seltos, Sonet, Soul
Sorento, Sportage, Stinger
Telluride, Xceed
Hyundai
Casper
Creta
Elantra
i20
Ioniq 5
Nexo
Palisade
Santa Fe, Santa Cruz
Sonata
Staria
Tucson
Venue
Genesis
G70, G80, G90
GV70, GV80
Skyddet är aktivt i huvuddelen av modellutbudet från omkring 2020 och framåt, och vissa modeller kan kräva autentisering även för enklare verkstadsfunktioner.
Vad innebär Volvos diagnosskydd?
Från modellår 2024 har Volvo successivt börjat implementera säkerhetslager i sina diagnossystem, främst i elbilar och nya plattformar som bygger på Volvo Cars’ egen arkitektur (t.ex. SPA2).
Diagnosfunktioner som tidigare varit öppna (t.ex. återställning av servicelampor, kalibrering av sensorer, kodning och DPF-regenerering) kan nu vara begränsade till auktoriserade verktyg eller kräva onlineautentisering.
Det är inte ett "SGW" i FCA/VAG-bemärkelse, men funktionellt likvärdigt: utan godkänd åtkomst eller tillverkarcertifiering är vissa OBD-funktioner låsta.
Gäller detta alla Volvo-modeller?
Nej, än så länge gäller det främst:
Volvo EX30, EX90, EM90
Nyare versioner av XC60, XC90 och S/V90 med uppdaterade mjukvaruplattformar
Nya elbilar eller PHEV med Google Automotive OS
Bilar från modellår 2024 och framåt, särskilt de byggda på SPA2-arkitektur
Äldre modeller (som XC60 2018–2022 eller V60 2019–2023) påverkas normalt inte än, men över tid förväntas fler få uppdateringar som inkluderar diagnosskydd.
Hur påverkar det verkstäder?
Verkstäder som inte är anslutna till Volvos TechTool eller VIDA (Volvo’s officiella diagnossystem) kan få begränsad åtkomst till funktioner som tidigare varit tillgängliga.Eftermarknadsverktyg med stöd för Volvos diagnosskydd
Volvo har börjat införa diagnosskydd på sina nyare modeller, vilket innebär att vissa funktioner via OBD-porten – såsom serviceåterställningar, kodningar och styrsystemsjusteringar – kan vara låsta utan autentisering. För att möta detta har vissa eftermarknadsverktyg utvecklat lösningar som kringgår eller arbetar med Volvos säkerhetslager, liknande hur AutoAuth fungerar hos andra tillverkare.
Här är några verktyg som sticker ut:
OrBit (SpayceTech)
OrBit är ett avancerat diagnos- och konfigurationsverktyg som riktar sig till Volvos nyare modeller, särskilt elbilar och fordon på SPA- eller CMA-plattformen. Verktyget kan utföra konfigurationsändringar utan att påverka bilens bygg- eller variantkoder, vilket minimerar risken för felmeddelanden eller flaggningar i Volvos system. Det är framtaget för användare som vill ha mer kontroll över fordon utan att använda VIDA.
VolvoCarTool (VCTS)
VCTS är ett specialverktyg för bland annat återställning av SRS-enheter, programmering och borttagning av felkoder. Det är licensbaserat, vilket innebär att man köper åtkomst till specifika funktioner beroende på behov. Verktyget fungerar både via bilens OBD-uttag och i bänkmiljö och har stöd för moderna Volvomodeller med diagnosskydd.
Sammanfattning
Security Gateways blir allt vanligare och påverkar hur felsökning och service kan genomföras i modern fordonsteknik. Verkstäder och fordonsflottor som arbetar med dessa märken bör därför säkerställa att de har verktyg med rätt accessnivå eller molnbaserad autentisering för att kunna arbeta effektivt med dessa bilar.
Volvo har börjat införa ett diagnosskydd som i praktiken liknar SGW (Security Gateway), även om det inte alltid benämns exakt så. Det handlar om att begränsa obehörig åtkomst till fordonens styrsystem, i linje med nya krav från EU och FN (UNECE R155/R156) om cybersäkerhet i fordon.
Autel och Topdon – Diagnosverktyg med stöd för SGW och skyddade fordon
Flera fordonstillverkare har infört diagnosskydd i form av Security Gateway (SGW), SFD eller liknande tekniker för att skydda bilens styrsystem från obehörig åtkomst. Verktygstillverkare som Autel och Topdon har anpassat sina produkter för att kunna hantera detta genom integration med autentiseringstjänster som AutoAuth, vilket ger verkstäder tillgång till tidigare låsta funktioner.
Här är en sammanställning av vilka modeller från Autel och Topdon som har stöd för detta.
Autel – Avancerat stöd för SGW/SFD och diagnosskydd
Autel erbjuder brett stöd för att hantera gateway-skydd på fordon från bland annat Mercedes-Benz, Stellantis (FCA), Nissan och VAG (Volkswagen/Audi) – inklusive system som SFD och SGW.
Kompatibla modeller från Autel:
Ultra-serien
MaxiSys Ultra
Ultra EV
MS919, MS909
MS906Pro-serien
MS906Pro
MS906Pro‑TS
900-serien
MX900, DS900, TS900
IM-serien
IM608, IM608Pro, IM608Pro II
IM508, IM508S
MaxiSys-serien
Elite, Pro, CV, ADAS
MS908-serien
MS908S, MS908SP, MS908S II
808-serien
MX808, DS808
ITS600-serien
ITS600, ITS600Pro
BT609, TS608
För att dessa verktyg ska fungera med diagnosskyddade bilar krävs vanligtvis:
Internetanslutning
Aktiv mjukvarulicens
Registrering via AutoAuth (där tillämpligt)
Topdon – Kompaktare verktyg med AutoAuth-stöd
Topdon har också infört stöd för SGW-åtkomst via AutoAuth i flera av sina populära modeller. Dessa verktyg fungerar med bland annat FCA-fordon, och i vissa fall även andra märken som infört gateway-skydd.
Kompatibla modeller från Topdon:
Phoenix-serien
Phoenix Max
Phoenix Remote
Phoenix Smart
Phoenix Elite
Phoenix Plus
Phoenix Lite / Lite 2
Phoenix Pro
ArtiDiag-serien
UltraDiag
ArtiDiag 900 BT / Lite
ArtiDiag 800 BT / 800
ArtiDiag Pro
ArtiDiag 600 / 600S
ArtiDiag 500 / 500S
Övriga modeller
TopScan Lite / Pro
SmartDiag Mini
Även här krävs oftast:
Uppdaterad programvara
Internetuppkoppling
Registrering i AutoAuth för full funktion
Sammanfattning
Märke | Modellserier | Kommentar |
---|---|---|
Autel | Ultra, MS906Pro, 900-serien, IM608/508, MS908S, MaxiSys, ITS600, BT609 | Brett stöd för SGW, SFD och fler tillverkarskydd |
Topdon | Phoenix-serien, ArtiDiag-serien, TopScan, SmartDiag | AutoAuth-stöd för FCA och andra gateway-skyddade fordon |
Modeller med Security Gateway (SGW) – Mercedes-Benz, Ford och Hyundai/Kia
Flera biltillverkare har på senare år infört diagnosskydd i form av så kallade Security Gateways (SGW).
Kommentarer